معرفی خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی انواع فازمتر + معرفی فازمتر تماسی و غیرتماسی - ارزان فروشی

تا به حال شده که بخواهید به وجود جریان برق داخل سیم پی ببرید؟ یا بررسی کنید پریز برقی که در اتاقتان وجود دارد دارای برق است یا نه؟ برای انجام چنین کاری فازمتر مناسب ترین گزینه است. در مورد انواع فازمتر بهتر است بدانید که اندازه جریان برق عبوری توسط فازمتر ها مشخص نمی شود واین ابزار فقط وجود و عدم وجود جریان را نشان می دهند.

کار با این ابزار و ساختار آن بسیار ساده است اما با این حال تکنسین های متخصص برق نیز از آن استفاده می کنند. علت کاربردی بودن این ابزار وجود انواع فازمتر در طرح ها و مدل های مختلف است. به همین علت در این متن اطلاعات کاملی در رابطه با اینکه فازمتر چیست و انواع فازمتر کدام است و نکات مهم دیگری را در اختیارتان می گذاریم.

مشاهده فهرست مطالب…

Toggle

فازمتر چیست و نحوه استفاده از آن

نام دیگر فازمتر، فازنما است و به انگلیسی با نام  tester screwdriver آن را می شناسند. برای کار با فازمتر تنها لازم است لبه فازمتر را به سیم یا هر وسیله ای دیگری که می خواهیم جریان برق آن را بررسی کنیم؛ اتصال دهیم. طرز کار استفاده از این ابزار به این گونه است که با توجه به مدل فازمتر، انگشت خود را به انتهای فازمتر می چسبانیم؛ دو حالت اتفاق می افتد یا لامپ روشن می شود که نشان از عبور جریان برق است یا روشن نمی شود که علت آن یکی از دلایل زیر می باشد:

  • سیم نول نباشد
  • فازمتر و اتصلات درون آن قطع شده باشد
  • جریان برق قطع است یا وجود ندارد

مشاهده متن کامل و آپدیت های این مقالهساختار فازمتر

اجزای فازمتر

همان طور که گفتیم فازمترها انواع متفاوتی دارند و ساختار آن ها نیز با توجه مدلشان متفاوت است. فازمتر ها شبیه به پیچ گوشتی هستند. ما در ادامه قصد بررسی ساختار متدوال ترین انواع فازمتر را داریم. فازمتر از چندین قسمت تشکیل شده است: میله فازمتر، دسته پلاستیکی، انتهای فازمتر

میله فازمتر

جنس این میله فلزی است و وظیفه آن در صورت وجود برق، انتقال جریان به اجزا درونی می باشد. میله فازمتر از دو قسمت تشکیل شده است: لبه که به قسمت نوک میله می گویند و بدنه میله که برای حفظ ایمنی عایق شده است.

دسته فازمتر

از انتهای میله فازمتر تا انتهای کل فازمتر دسته پلاستیکی نارسانا وجود دارد.

لامپ فازمتر

انتهای فازمتر جسمی رسانا قرار دارد که به صورت دکمه ای و لمسی می باشد. در این نقطه جریان به فازمتر انتقال می یابد.

بعد از شناخت ساختار ظاهری نوبت به شناخت اجزای درونی می رسد. در داخل فازمتر سه جز با نام های  مقاومت، لامپ فازمتر و فنر وجود دارد.

مقاومت فازمترها عمدتاً از یک اهم تا ۸۲۰ کیلو اهم است و به شدت جریان برق را کاهش می دهد. جنس لامپ آن ها از نئون است که در صورت عبور جریان برق روشن می شود. فنر موجود نیز موجب انتقال جریان به لامپ می شود.

نحوه کار دستگاه فازمتر

نحوه کار با فازمتر

زمانی که لبه دستگاه به جریان برق متصل می شود، این جریان توسط میله رسانا به مقاومت می رسد. وجود مقاومت باعث می شود جریان به مقدار بسیار کاهش پیدا کند و در نهایت به لامپی که در انتهای فازمتر است میرسد. برای آن که لامپ روشن شود به یک خروجی نول نیاز است که دست شما می تواند اینکار را انجام دهد. کافی است تنها دستتان را روی انتهای دستگاه قرار دهید. در این حالت اگر سیم فاز باشد لامپ روشن می شود.

انواع فازمتر

انواع فازمتر

در ابتدا فازمترها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: فازمترهای تماسی یا فازمترهای غیر تماسی که هرکدام زیر دسته های مشخصی دارند.

فازمترهای تماسی

همان طور که از نام این فازمتر مشخص است برای استفاده از آن ها باید بین فازمتر، سیم یا پریز برق اتصال برقرار شود. از جمله فازمتر های تماسی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

فازمتر یک سر تماسی

فازمترهای یک سر تماسی از رایج ترین مدل ها می باشند که تنها کافی است لبه آن را به مکان مورد نظر وصل کنیم و دستمان را در انتهای آن قرار دهیم.

فازمتر دو سر تماسی

فازمتر دوسر تماسی

فازمتر دوسر تماسی دستگاهی است که مشابه با نامش هر دو سر آن به مکانی متصل می شود. سر آن به مکانی که می خواهیم از آن تست برق بگیریم متصل می کنیم و در انتهای فازمتر به جای استفاده از دستمان یک سیم وجود دارد که موجب اتصال به زمین می شود. این مدل نسبت به فازمتر های یک سر تماسی امنیت بیشتری دارد.

فازمتر غیر تماسی

نام دیگر این فازمترها القایی است. در این مدل نیاز به تماس یا اتصال وجود ندارد. این نوع فازمتر ها نسبت به فازمتر های تماسی دقت بالاتری دارند. هم چنین قیمت آن ها کمی بالاتر و کار با آن ها پیچیده تر است.

نحوه کار و ساختار فازمتر القایی

زمانی که از سیمی جریان برق عبور می کند دارای خاصیت القایی می باشد; به این معنا که اطراف سیم یا دستگاه حاله ای از جریان وجود دارد. در این نوع فازمتر نیازی به اتصال یا لخت کردن سیم وجود ندارد. در ساختار فازمتر القایی یک برد الکترونیک و تعدادی باتری نیز وجود دارد. وظیفه برد الکتریکی پیدا کردن القای جریان برق است.

برای کار با فازمتر القایی حتما باید اطمینان حاصل کنیم باتری ها سالم باشند. بعد از جای گذاری باتری ها دکمه روشن شدن فازمتر را فشار می دهیم و به سیم یا دستگاه مد نظرمان نزدیک می کنیم. روشن شدن چراغ قرمز نشان دهنده وجود برق است. در بعضی از مواقع از این دستگاه به عنوان چراغ قوه استفاده می شود.

فازمتر دیجیتال چه ویژگی هایی دارد؟

فازمتر دیجیتال

یکی از فازمترهایی که کار با آن امنیت بالاتری دارد؛ فازمتر دیجیتال است. ساختار فازمترهای دیجیتال از سایر فازمتر ها پیچیده تر است. برای اینکه مشخص شود، جریانی موجود است یا نه؟ یا لامپ فازمتر روشن می شودو یا صدایی از فازمتر به نشانه وجود جریان پخش می شود. در بسیاری از فازمتر های دیجیتال یک ال سی دی کوچک وجود دارد که مقدار اختلاف ولتاژ نشان داده می شود. این ال سی دی و قابلیت آن برای اندازه گیری جریان  acو dc مناسب می باشد.

راهنمای خرید فازمتر

راهنمای خرید فازمتر

زمانی که می خواهید فازمتری تهیه کنید؛ بسیار مهم است که در ابتدا نوع آن را مشخص کنید. اگر برایتان اهمیت دارد که مقدار جریان ولتاژ عبوری را بدانید از فازمتر های دیجیتال استفاده کنید.

ابعاد فازمتر

با توجه به فعالیتی که می خواهید انجام دهید بسیار اهمیت دارد ابعاد طول و عرض فازمتر چه مقدار باشد.

ایمنی فازمتر

همان طور که گفتیم فازمترهای دیجیتال و القایی ایمنی بیشتری دارند. زمانی که فازمتر تماسی خریداری می کنیم بسیار مهم است حداکثر دامنه ولتاژ فازمتر مناسب باشد تا زمانی که انگشت خود را به انتهای فازمتر می چسبانید، خطری کاربر را تهدید نکند.

طراحی و جنس

فازمتری را انتخاب کنید که جنس بدنه آن علاوه بر اینکه نارسانا باشد؛ بادوام و ضد زنگ باشد. جنس دسته نیز ضد لرزش و ضد تعریق باشد. لبه فازمتر می تواند به صورت دوسو یا چهارسو باشد تا علاوه بر اینکه به عنوان فازمتر استفاده می شود بتوان از آن به عنوان پیچ گوشتی نیز استفاده کرد.

نوع لامپ

عمدتا رنگ لامپ فازمترها می تواند آبی یا قرمز و… باشد. جنس آن ها می تواند نئونی یا معمولی باشد. شما می توانید جنس یا رنگ مورد نظر آن را قبل از خرید انتخاب کنید. در صورتی که می خواهید از فازمتر به عنوان چراغ قوه هم استفاده کنید تا نور زیادی داشته باشد می توانید از فازمتر با لامپ نئونی استفاده کنید.

قیمت و مارک

یکی از مواردی که هنگام خرید باید به آن توجه شود قیمت و مارک فازمتر است. شما باید فازمتری را تهیه کنید که علاوه بر اینکه مارک آن مورد تایید است از کیفیت بالا و قیمت مناسبی برخوردار باشد.

تفاوت انواع فازمتر های القایی، دیجیتال و تماسی با یکدیگر

تفاوت انواع فازمترها

اگر می خواهید تنها از وجود و عدم وجود جریان آگاه شوید فازمتر های تماسی مناسب ترین گزینه هستند.

اگر قصد دارید میزان اختلاف ولتاژ را نیز بدانید فازمترهای دیجیتال مناسب هستند. اگر قصد دارید در کنار ولتاژ و جریان، فرکانس و مقاومت نیز به شما نشان داده شود، فازمتر های القایی مناسب هستند.

انواع فازمتر ارزان فروشی

انواع فازمتر ارزان فروشی

ارزان فروشی تنوع وسیعی از فازمتر های معمولی تا دیجیتال را دارا می باشد. فازمتر های ارزان فروشی از بهترین متریال ساخته شده اند.

  • دارای دسته عایق در برابر اضافه بار و جریان هستند
  • دسته آن ها شفاف و ارگونومیک و نرم است تا به راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید.
  • جنس لامپ آن ها از نئون است تا عمر طولانی داشته باشند.
  • یک عدد گیره بر روی فازمتر تعبیه شده است تا آن را به لباس خود آویزان کنید.
  • فازمتر دارای عایق دو لایه جهت افزایش ایمنی می باشد.
  • در فازمتر دیجیتال شمارنده دقت بالایی دارد..
  • تمام فازمترها دارای قیمت مناسب می باشد.

کلام ارزان فروشی :

حال که انواع فازمتر را شناختید و درباره اینکه چگونه می توانید یک فازمتر خوب تهیه کنید؛ اطلاعات کسب کردید، به راحتی می توانید فازمتر مورد نیاز خود را پیدا و خریداری کنید. نمایندگی های ارزان فروشی در سراسر ایران وجود دارد و شما می توانید با مراجعه به آن ها فازمتر مد نظرتان را خریداری کنید. محصولات ارزان فروشی کیفیت و تنوع  بالایی دارند تا با ما پذیرای هر چالشی باشید.


پاسخ سوالات شما در مورد انواع فازمتر:

بهترین مارک فازمتر چیست؟

اینکه بخواهیم به طور دقیق به مارک خاصی اشاره کنیم امکان پذیر نیست اما در بخش راهنمای خرید فازمتر به نکات خرید انواع فازمتر اشاره شده است. هم چنین ویژگی های فازمتر ارزان فروشی را نیز به طور کامل بیان کردیم و شما می توانید با مراجعه صفحه محصولات اطلاعات کافی را به دست آورید.

از فازمتر در چه مکان هایی استفاده می شود؟

از فازمتر ها در بخش های مختلفی از جمله مصارف صنعتی تا خانگی استفاده می شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 135 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 5 فوریه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.