معرفی خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی دریل شارژی چیست ؟ همه چیز درباره دریل شارژی - ارزان فروشی

سوراخکاری روی مواد و سطوح مختلف یکی از کارهایی است که در صنایع و مشاغل مختلف جهت اتصال و نصب انجام می شود و برای این کار از یک ابزار مناسب به نام دریل استفاده می شود. دریل ها دارای انواع مختلفی هستند یکی از مدل های این ابزار نوع شارژی است که با کمک نیروی ذخیره شده در باتری مورد استفاده قرار می گیرد. اما دریل شارژی چیست ؛ کاربرد و انواع آن کدام است؟

دریل شارژی یک ابزار مناسب و کاربردی است که به ما این امکان را می دهد تا در شرایط و مکان های مختلف به راحتی بتوانیم از این ابزار استفاده کنیم. این ابزار کاربردی دارای مدل ها و انواع مختلفی است که در ادامه این مقاله همه چیز درباره دریل شارژی را بیان می کنیم و شما را با این موضوع که دریل شارزی چیست آشنا می کنیم. در ادامه با ارزان فروشی همراه باشید تا به شناخت بیشتری درباره این ابزار شارژی دست یابیید.

دریل شارژی چیست

دریل شارژی چیست

امروزه در مشاغل و موقعیت های مختلف نیاز به استفاده از ابزار هایی که کار کردن با آن ساده و راحت باشد حس می شود. دریل شارژی یکی از انواع دریل می باشد و از جمله ابزار هایی است که کارکردی مشابه به دریل برقی دارد و اصلی ترین تفاوتی که می توان میان آنها قائل شد؛ استفاده ار باتری به جای سیم برق است. همین عامل می تواند روی مولفه هایی مانند قدرت و سرعت نیز تاثیر گذار باشد.

با توجه به آن که در تمام موقعیت ها دسترسی به پریز برق وجود ندارد ابزار هایی ساخته شده اند که با نیروی ذخیره شده در باتری کار می کنند که اصطلاحا به آنها ابزار های شارژی گفته می شود. یکی از انواع این دستگاه ها دریل شارژی است که با نیروی باتری کار می کند. در واقع می توان گفت که دریل شارژی محدودیت استفاده ندارد و هر زمان که بخواهیم می توانیم با کمک آنها در هر مکانی کارهای مربوط به سوراخکاری را انجام دهیم.

در ادامه این مقاله و در جهت شناخت هرچه بهتر از اینکه دریل شارژی چیست به موضوعاتی همچون کاربرد دریل شارژی، انواع آن، اجزاء داخلی و … می پردازیم و هر کدام را به صورت مجزا و کامل معرفی می کنیم.

کاربرد دریل شارژی

کاربرد دریل شارژی

دریل شارژی یک ابزار مناسب و حرفه ای است که به خاطر عدم استفاده از سیم برق در هر شرایط و مکانی می توانیم از آن استفاده کنیم. این ابزار به خاطر قابلیت شارژی بودن در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه ماهیت اصلی این ابزار سوراخکاری است؛ از آن جهت ایجاد سوراخ روی سطوح مختلف و گاهی اوقات نیز برای باز و بسته کردن پیچ استفاده می شود. در برخی از مشاغل، کارهایی وجود دارد که انجام دادن آن ها بدون دریل شارژی سخت تر است. مهم ترین کاربرد دریل شارژی در مشاغل زیر است که آن ها را معرفی می کنیم.

  • مشاغل ساختمانی
  • مشاغل تاسیساتی
  • کارگاه نجاری
  • کابینت سازی
  • مبل سازی
  • دکوراسیون داخلی

انواع دریل شارژی

یکی از موضوعات مهم در خصوص دریل شارژی این است که این ابزار دارای انواع مختلفی است و به همین دلیل کاربرد بسیار وسیعی دارد. هر کدام از انواع دریل شارژی دارای مزیت هایی هستند که باعث می شوند کارها با سهولت بیشتری انجام شوند. برای شناخت هر چه بهتر از انواع دریل شارژی، هر کدام از آنها را به صورت کامل معرفی می کنیم تا در نهایت به شناخت کامل در خصوص اینکه دریل شارژی چیست دست یابید.

دریل شارژی معمولی چیست

دریل شارژی معمولی چیست

همانطور که توضیح دادیم دریل های شارژی دارای انواع مختلفی هستند که تفاوت همگی آنها مربوط به نوع موتور و گیربکس آنها می شود. دریل شارژی معمولی ابتدایی ترین نوع دریل های شارژی هستند که در ساختار داخلی موتور آنها از یک آرمیچر و بالشتک استفاده شده است. این مدل از دریل شارژی دارای ذغال است که باعث به وجود آمدن چرخش می شود. دریل های شارژی معمولی می توانند با توجه به سیستم داخلی خود قابلیت های چکشی و پیچ گوشتی نیز داشته باشند.

دریل شارژی براشلس چیست

یکی از انواع دریل شارژی که امروزه کاربرد گسترده ای دارد؛ دریل شارژی براشلس است. این مدل از دریل شارژی در نوع موتور با دیگر انواع آن متفاوت است. در موتور دریل شارژی براشلس سیستم آرمیچر و ذغال حذف شده است و در ساخت موتور آن آهن ربا به جای ذغال و روتور به جای آرمیچر جایگزین شده است. این مکانیزیم باعث می شود تا موتور گشتاور بیشتری داشته باشد و سرعت چرخش دریل به شکل قابل قبولی افزایش یابد تا راندمان کار بهبود یابد.

در موتور دریل شارژی براشلس روتور نقش آرمیچر را دارد که داخل استاتور محکم شده است و پس از ورود جریان الکتریکی، نیرو به روتور منتقل می شود. انرژی منتقل شده به روتور طی مکانیزمی به سه نظام که وظیفه نگه داشتن مته را دارد منتقل می شود و در نهایت موجب چرخش مته و انجام فرایند سوراخکاری می شود.

دریل شارژی چکشی چیست

دریل شارژی چکشی چیست

برخی از دریل شارژی ها علاوه بر اینکه سوراخکاری روی سطوح را انجام می دهند دارای این قابلیت هستند که در حالت چکشی یا ضربه زنی از آن استفاده کنیم. مکانیزم گیربکس این مدل از دریل ها یه این صورت است که علاوه بر چرخش، حالتی را به وجود می آورند که مته به صورت چکشی عمل می کند. به کمک این قابلیت می توانیم کارهای سوراخکاری روی سطوح سخت مانند سطوح بتنی و سیمانی را راحت تر انجام دهیم.

دریل پیچ گوشتی شارژی چیست

دریل پیچ گوشتی شارژی چیست

دریل پیچ گوشتی شارژی یک ابزار کاربردی و حرفه ای است که نوع طراحی آن به گونه ای است که علاوه بر اینکه سوراخکاری را انجام می دهد؛ می توان از آن به عنوان پیچ گوشتی هم استفاده کرد. با کمک دریل پیچ گوشتی شارژی می توانیم انواع پیچ ها را باز و بسته کنیم. این مدل از دریل ها دارای انواع مختلفی هستند که توان موتور آنها متفاوت است.

تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

اکنون که کمی با دریل شارژی چیست آشنا شدیم و دانستیم که انواع آن کدام است در این بخش می خواهیم در خصوص تفاوت های میان دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی مطالبی را بیان کنیم. با توجه با اینکه هر دو این ابزار ها شارژی هستند و تقریبا مکانیزم مشابه به یکدیگر دارند اما میان این دو فرق وجود دارد. در ادامه تفاوت های موجود میان این دو ابزار را بیان می کنیم.

  • کارایی: کارایی دریل شارژی و پیچ گوشتی اولین تفاوت میان این دو ابزار است. همان گونه که از نام این دو ابزار مشخص است دریل به نسبت پیچ گوشتی دارای قدرت بیشتری است و می تواند کارهای سوراخکاری روی متریال های مختلف را انجام دهد؛ درصورتی که پیچ گوشتی شارژی برای باز و بسته کردن پیچ ها است.
  • ساختار: ساختار موتور از دیگر تفاوت های این دو دستگاه است به طوری که گیربکس پیچ گوشتی تک سرعته است؛ اما گیربکس دریل شارژی دارای حالت های مختلفی است. از دریل شارژی می توان برای کارهایی مانند سوراخکاری ساده و چکشی استفاده کرد.
  • توان و قدرت موتور: موتور بخش مهمی است که با کمک آن می توانیم میزان نیرو و توان را در اختیار داشته باشیم. موتور دریل شارژی به نسبت پیچ گوشتی شارژی دارای توان و قدرت بیشتری است.

اجزای دریل شارژی

اجزای دریل شارژی

دریل شارژی از بخش های متفاوتی تشکیل شده است. برخی از اجزای اصلی دریل شارژی و دکمه های موجود روی دستگاه را در ادامه معرفی می کنیم.

  • موتور (آرمیچر بالشتک): اصلی ترین قسمت دریل شارژی است که باعث به وجود آمدن نیرو و سرعت در دستگاه می شود.
  • بدنه: بدنه دریل شارژی در واقع نگه دارنده تمام اجزاء و قطعات داخلی دریل شارژی است و به گونه ای طراحی و ساخته می شود که بتوانیم به شیوه ای درست از آن استفاده کنیم.
  • سه نظام: بخشی از دریل شارژی است که وظیفه آن نگه داشتن مته است. سه نظام ها دارای دو مدل اتوماتیک و آچاری هستند.
  • پایه شارژر: پایه شارژر قطعه ای است که از آن برای نگه داشتن شارژر جهت شارژ شدن باتری استفاده می شود.
  • باتری: دریل شارژی وسیله ای است که با کمک باتری کار می کند. باتری این وظیفه را دارد که انرژی برق را در خود ذخیره نگه دارد و در زمان استفاده از آن نیرو را به موتور منتقل کند.

دکمه های روی دریل شارژی

روی دریل شارژی تعدادی دکمه یا کلید قرار دارد که هر کدام وظیفه انجام دادن کاری را دارند و در واقع با کمک آنها می توانیم به شکلی مطلوب و مناسب از دستگاه استفاده کنیم. کلید هایی که روی دریل شارژی قرار دارند شامل کلید پاور، کلید دیمرگازی، کلید تغییر جهت چرخش و در برخی از دریل ها نیز کلید تغیر حالت است.

  • کلید تغیر جهت چرخش: در زمان کار ممکن است مته در داخل قطعه کار گیر کند؛ برای اینکه به مته و دستگاه آسیب نرسد از کلید تغییر جهت برای بیرون آوردن مته استفاده می کنیم. همچنین برای باز و بستن پیچ نیز به این کلید نیاز داریم.
  • کلید روشن و خاموش: کلید اصلی در تمامی ابزار های برقی دکمه پاور است که با کمک آن ابزار را روشن و خاموش می کنیم و برای راه اندازی دریل شارژی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کلید تغییر حالت: یکی از کلید های مهمی که در دریل شارژی وجود دارد، کلید تغییر حالت است که با کمک آن می توانیم دریل را در حالت های سوراخکاری ساده، سوراخکاری چکشی و پیچ بند استفاده کنیم.

سوراخکاری با دریل شارژی

سوراخکاری اصلی ترین و مهم ترین کاری است که با دریل شارژی انجام می دهیم. با توجه به اینکه متریال ها و سطوح مختلف وجود دارد، برای سوراخکاری نیاز به مته های متناسب با آن سطوح نیاز است. برای مثال در زمانی که می خواهیم سطوح بتنی را سوراخ کنیم باید از مته الماسه مناسب با بتن استفاده کنیم و یا در زمان سوراخکاری روی فلز باید از جنس مته های فولادی استفاده کرد. با توجه به این توضیحات، مهم است که پیش از سوراخکاری با دریل شارژی نوع سطوح را در نظر بگیریم و مناسب با آن مته خود را انتخاب کنیم.

تعویض مته یا سری پیچ گوشتی دریل شارژی

تعویض مته و سه نظام دریل شارژی

مته ابزاری است که روی سه نظام بسته می شود و دارای جنس های متنوع و مختلفی است. با کمک مته روی سطوح مختلف عملیات های سوراخکاری را انجام می دهیم. یکی از مواردی که در زمان کار با دریل شارژی باید انجام شود این است که مته آن را تعویض کنیم. با توجه به اینکه سه نظام دریل شارژی دارای دو مدل اتوماتیک و آچاری است؛ برای تعویض مته در نوع آچاری از آچار سه نظام برای تعویض مته استفاده می شود و در نوع اتوماتیک فقط کافی است که سه نظام را در جهت چپ و راست بچرخانیم تا بتوانیم مته را داخل دریل شارژی قرار دهیم.

کلام ارزان فروشی

در این مقاله درباره اینکه دریل شارژی چیست صحبت کردیم. همانطور که گفتیم دریل شارژی ابزاری است که با کمک باتری می توانیم عملیات های سوراخکاری روی سطوح مختلف را انجام دهیم. باتری نقش مهمی در دریل شارژی دارد که در زمان استفاده باید به موارد و نکات مربوط به باتری دقت کنیم. در این مقاله به طور کامل و جامع درباره دریل شارژی صحبت کردیم و علاوه بر اینکه این ابزار چه کاربردی دارد در چه جاهایی استفاده می شود به معرفی اجزا و نکات استفاده از آن اشاره کردیم. در صورتی که درباره دریل شارژی نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید با همکاران ما در ارزان فروشی تماس حاصل نمایید و علاوه بر راهنمایی از مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 92 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 15 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها