معرفی خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی مغار نجاری چیست؟ + معرفی انواع و کاربرد های هر کدام - ارزان فروشی

از گذشته های دور تاکنون انجام کارهای هنری مانند منبت کاری روی کار مورد توجه هنرمندان بوده و با وسیله های مختلفی از جمله مُغار کارهای مختلف روی چوب را انجام می دادند. برای انجام کارهای تزئینی و منبت نیاز به ابزاری است که بتوان لایه برداری های مختلفی را روی چوب انجام داد و ابزار مناسب در این زمینه مغار است و شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که مغار نجاری چیست و با استفاده از آن چه کارهایی را می توان انجام داد.

در ادامه ضمن معرفی و توضیح درباره اینکه مغار نجاری چیست به معرفی کاربردهای این ابزار حرفه ای و انواع مغار می پردازیم و به صورت کامل هر کدام از انواع آن را توضیح می دهیم. با ارزان فروشی همراه شوید تا شناخت جامع و دقیقی درباره مغار و کاربرد های آن بدست آوریم.

مشاهده فهرست مطالب…

Toggle

مغار نجاری چیست؟

مغار یک ابزار دستی نجاری است که از دو قسمت دسته و تیغه از جنس فولاد با لبه های تیز ساخته شده است که با کمک لبه های تیز آن می توان کارهای تراشیدن و کنده کاری روی چوب را انجام داد. این ابزار دستی با توجه به شکل و فرمی که دارد با کمک فشار دست و در برخی مواقع با کمک ضربه های چکش روی سطوح چوب حرکت می کند و به راحتی لایه هایی را از روی چوب بر می دارد که به سادگی می توان با ظرافت و خلاقیت کارهای هنری و تزئینی روی چوب انجام داد. با توجه به دانستن اینکه مغار نجاری چیست در ادامه این مطلب موضوع کاربرد مغار و انواع آن می پردازیم.

کاربرد مغار نجاری چیست؟

کاربرد مغار نجاری

تمامی ابزار ها در جهت استفاده در موارد مختلفی ساخته می شوند و دارای کاربرد های مختلف و متنوع هستند. با توجه به اینکه مغار یک ابزار نجاری هست عمده کاربرد این ابزار در کارهای مربوط به چوب می باشد و مهم ترین و اصلی ترین کاربرد مغار در کارهایی مانند منبت کاری، کنده کاری روی چوب و خراطی است. تمامی این کاربرد ها در نهایت به انجام کارهای هنری و تزئینی روی چوب باز می گردد و هنرمندان و مجسمه سازان از انواع مغار برای ساخت کارهای هنری استفاده می شود. از جمله مهم ترین مشاغلی که در آنها از مغار استفاده می شود را در ادامه معرفی می نماییم.

  • نجاری
  • مبل سازی
  •  مجسمه سازی

انواع مغار

ابزارهای مختلفی برای کارهای نجاری وجود دارد که یکی از کاربردی ترین آنها مغار است که از آن برای کارهای مختلف لایه برداری از روی چوب انجام می شود که دارا انواع مختلفی است. انواع مغار را می توان از لحاظ شکل و فرم تیغه های دسته بندی نمود که هر کدام از انواع این ابزار کاربرد های متنوع و مختلفی دارد که در ادامه این مطلب به معرفی انواع مغار می پردازیم.

مغار منبت کاری

مغار منبت کاری چیست

همانطور که از اسم این نوع مغار مشخص است برای کار های منبت کاری مورد استفاده قرار می گیرد. مغارهای منبت کاری دارای انواع مختلفی از جمله تخت، گلویی، شفره هستند که در ادامه به صورت کامل تمامی آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

مغار تخت

مغار تخت

این نوع مغار، جز مغارهایی است که در امور منبت کاری مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار این مغار به‌صورت است که یک سمت آن پخ و سمت دیگر آن زاویه‌دار است؛ زاویه بین دو سمت ۲۵ درجه است. از این ابزار برای کنده‌کاری روی زمینه‌ کار، سطوح صاف، ایجاد خطوط و استفاده می‌شود. مغار تخت بر اساس شماره دسته ‌بندی می‌شود که این شمار‌ها نشان ‌دهنده‌ پهنای مغار بر حسب میلی‌ متر است. شماره ‌های این ابزار از شماره‌ی ۱ شروع‌شده و انواع دیگر آن با شماره‌های فرد ادامه پیدا می‌کند.

مغار نیم باز

تیغه‌ی این نوع ابزار تخت نبوده و حالت نیمه گرد دارد. از این ابزار در مواردی استفاده می‌شود که دارای انحنای ملایم است. دسته‌ بندی این محصول از دو شماره تشکیل‌ شده است، برای مثال ابزار ۸-۶ یک عدد اندازه‌ انحنا و عدد دیگر پهنای تیغه را نشان می‌دهد.

مغار گلویی

مغار گلویی چیست

مغار گلویی نیز مانند مغار نیمه باز است . مهمترین تفاوت این است که مغار گلویی دارای انحنا و خمیدگی بیشتری دارد. از این مدل در مواردی استفاده می‌شود که انحنای زیادی دارد مثل گل‌های گرد، پیچک‌ها، غنچه‌ها و . مغار گلویی هم مانند مغار نیم‌باز از دو شماره تشکیل‌شده است.

مغار شفره

مغار شفره چیست

یکی دیگر از مغار های مخصوص منبت کاری، مغار شفره است. در مورد این مدل مغار چیست باید بدانید که دارای نوک تیغه هفتی شکل است. مدل شفره هم مانند سایر مغارها نوع قاشقی دارد که به آن مغار شفره‌ی قاشقی می‌گویند؛ این ابزار کاربرد چندانی در منبت‌کاری ندارد. علاوه بر مغار شفره‌ی قاشقی نوع دیگری مغار وجود دارد که سطح مقطع آن کاملاً شبیه V نیست و کمی انحنا در انتهای آن وجود دارد که به حرف U شبیه است؛ به این مغار شفره‌ی گلویی می‌گویند.

مغار مشتی

مغار مشتی

با توجه به اینکه این مدل دارای دسته کوتاه و ظریف است، نیازی به چکش ندارید و به راحتی با فشار دست می توانید کنده کاری را با این نوع مغار انجام دهید.

با توجه به شکل انحنای این نوع مغار، برای آن دسته بندی سه گانه ای در نظر گرفته اند. مغارهای قاشقی، خم و ساده از جمله زیر مجموعه های این نوع مغار هستند.

مغار چاقویی

مغار نجاری چاقویی

با توجه به ظاهری که این نوع از مغار دارد برای کارهای بسیار ظریف از آن استفاده می شود. تیغه این مغار شبیه به چاقو است اما از نظر نوع ظاهر شبیه به مغار مشتی است.

مغار خراطی

مغار خراطی

ارتفاع این مدل از مغار ها نسبت به دیگر مغارها بیشتر است. دسته این مغارها از جنس چوب می باشد. برای استفاده از این مدل مغار، باید آن را روی پایه قرار داده تا بتواند چوب در حال چرخش را برش و فرم دهد. از انواع مغار خراطی می‌توان به نون گاز، پولاد سر کج و پولاد صاف اشاره کرد.

مغار نجاری قاشقی چیست؟

مغار قاشقی چیست

این مغار ها به عنوان مغار های ساخت تار شناخته می شوند و برای کاربرد های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلام ارزان فروشی :

با توجه به نوع کاربرد های مختلف مغار و اهمیت آن در این مطلب به صورت کامل به بررسی این ابزار پرداختیم. این ابزار دارای مدل های مختلفی است که هر مدل با توجه به نوع کاربردی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی مغار نجاری چیست باعث می شود تا آشنایی کاملی با این دستگاه پیدا کرده و بتوانید در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه ای برای خرید این ابزار برسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 85 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 28 فوریه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.