معرفی خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی نحوه تعویض شمع خودرو + آموزش مرحله به مرحله - ارزان فروشی

برخی از قطعات در خودرو وجود دارد که عمر آنها مصرفی است و پس از مدتی ممکن است کارایی خود را از دست بدهند و همین مسئله می تواند روی کارکرد درست و دقیق خودرو تاثیرگذار باشد. یکی از قطعات کاربردی در انواع خودروها شمع خودرو است که پس از مدتی کارکرد نیاز به تعویض دارد. در این مطلب می خواهیم درباره نحوه تعویض شمع خودرو صحبت کنیم و بگوییم که در چه زمان هایی باید نسیت به تعویض شمع خودرو اقدام کنیم.

 

چگونه تعویض کردن شمع خودرو یکی از موضوعاتی است که اکثر افرادی که خوردو دارند با آن رو به رو می شوند. سوال مهمی که مطرح می شود این است که چه زمانی باید کار تعویض شمع را انجام دهیم؟ و یا اینکه با کمک چه علائمی می توان تشخیص داد که شمع خودرو نیاز به تعویض دارد. در ادامه و پیش از ورود به آموزش نحوه تعویض شمع خودرو ابتدا علائمی که نشان دهنده تعویض شمع هستند را به صورت تیتروار  مطرح می کنیم و سپس به موضوع اصلی می پردازیم. در ادامه با ارزان فروشی همراه شوید تا به صورت دقیق و حرفه ای نحوه تعویض شمع خودرو را به شما آموزش دهیم.

مشاهده فهرست مطالب…

Toggle

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید برای تعویض شمع اقدام کنیم؟

برخی علائم وجود دارد که نشان می دهد شمع خودرو نیاز به تعویض دارد و در صورتی که این کار را انجام ندهیم به خودرو آسیب وارد می شود و ممکن است خسارات جبران ناپذیری به وسیله نقیله وارد شود که دربردارنده هزینه های زیاد است. مهم ترین مواردی که نشان می دهد شمع خودرو نیازمند تعویض است به شرح زیر می باشد:

  • استارت نخوردن ماشین
  • سیاه شدن شمع
  • شکستن عایق شمع
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • لرزش موتور

پس از اینکه این موارد را شناسایی کردیم زمان آن می رسد که شمع را تعویض کنیم و در ادامه تمام مراحلی که باید برای تعویض شمع انجام داد را توضیح می دهیم تا مانند یک مکانیک حرفه ای بتوانید شمع خودرو خود را تعویض کنید.

مراحل و نحوه تعویض شمع خودرو

مراحل تعویض شمع خودرو

هر ۲۰ هزار کیلومتر که خودرو کار کند زمان آن می رسد که نسبت به تعویض شمع خودرو اقدام شود. شمع ها دارای سایز ها و اندازه های مختلف و متفاوتی هستند که در تعویض آن باید به نوع خودرو توجه داشت. مراحل تعویض شمع خودرو به صورت زیر هستند:

پاک کردن محل قرار گیری شمع

پیش از شروع کار ابتدا اطراف محل قرارگیری شمع خودرو را پاک و تمیز می کنیم.

پاک کردن محل قرارگیری شمع خودرو

پیدا کردن محل قرار گیری شمع خودرو

در اولین گام نحوه تعویض شمع خودرو ابتدا محل قرارگیری شمع خودرو را باید پیدا کنیم که برای این کار در قدم اول کاپوت را باز می کنیم و سیم هایی که از جاهای مختلف به یک نقطه رسیده اند را پیدا می کنیم که در واقع انتهای آنها به وایر شمع معروف است و در انتهای آنها شمع قرار دارد که با این راهکار به سادگی می توان محل قرارگیری شمع را پیدا کرد.

نکته مهم این است که در برخی از خودروها باید موتور را باز کنیم تا بتوانیم محل قرارگیری شمع را پیدا کنیم. از کارهای مهمی که باید انجام دهید این است که در زمان جداسازی سیم ها و وایر شمع باید نشانه گذاری کنیم تا در زمان بستن آن دچار اشتباه نشویم.

زمانی که می خواهیم تعویض شمع خودرو را انجام دهیم بهتر است بگذاریم تا موتور به طور کامل سرد شود.

باز کردن و نحوه تعویض شمع خودرو

بازکردن شمع خودرو

پس از اینکه محل شمع را پیدا کردیم با کمک ابزار هایی مانند آچار شمع و آچار بکس به همراه سری های آن شروع به باز کردن شمع می کنیم. در اولین قدم از انتهای وایر ها می گیریم و شمع را از محل خود جدا می کنیم. گاهی اوقات ممکن است به دلیل چسبندگی شمع نتوانیم آنها را به راحتی باز کنیم که برای این کار بهتر است از اسپری جداساز استفاده شود.

یکی از مواردی که انجام آن مهم است این است که ابتدا یکی از شمع ها پس از باز شدن تعویض شود و سپس سراغ شمع دیگر برویم. در زمان باز و بسته کردن به این نکته مهم توجه داشته باشیم که ترتیب باز و بسته کردن به صورت منظم و درست انجام شود که در غیر اینصورت به موتور آسیب جدی وارد می شود.

نکته: در زمان باز کردن شمع مراقب باشیم که به وایر فشار زیادی وارد نشود و سیم ها را بیش از اندازه نکشیم.

باز کردن شمع خودرو

با انجام دادن این مراحل به راحتی می توانیم شمع خودرو را تعویض کنیم. در زمان تعویض باید به موارد ایمنی توجه داشته باشیم و با عجله کار را انجام ندهیم و در زمان باز و بسته کردن نیز فشار بیش از حد به شمع و وایر وارد نکنیم.

نصب شمع های جدید

قرار دادن شمع جدید و نو

پس از اینکه شمع های قدیمی را باز کردیم زمان آن می رسد که شمع های جدید را نصب کنیم و برای این کار ابتدا باید شمع های قدیمی و جدید را یکدیگر مطابقت دهیم که با هم یکی هستند و برای خودرو ما مناسب هستند.

در زمان نصب حتما شمع های جدید را کمی روغن کاری کنیم و بعد از اینکه این کار را انجام دادیم آنها را در جای خود قرار دهیم و با کمک آچار شمع آنها را محکم سفت کنیم. بعد از این کار وایر ها را در جای خودشان قرار می دهیم.

نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشیم این است که شمع ها را نباید بیش از حد سفت کنیم چرا که با انجام دادن این کار به سر سیلندر خودرو آسیب وارد می شود و حتما برای سفت کردن از آچار شمع استفاده شود.

کلام ارزان فروشی :

شمع خودرو یک وسیله مصرفی است که پس از مدتی کارکرد، تمام شده و نیاز به تعویض پیدا می کند که اگر نسبت به تعویض آن اقدام نشود باعث عملکرد های بد خودرو می شود. در این مقاله شما را با نحوه تعویض شمع خودرو آشنا کردیم تا در زمان نیاز بتوانید مانند یک مکانیک شمع خودرو خود را عوض کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 188 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 10 فوریه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.