معرفی خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی ویژگی های دریل ارگونومیک از نظر ابعاد، وزن و دسته دریل - ارزان فروشی

اگر از شما بپرسیم اولین بار کلمه ارگونومی را کجا دیدید یا شنیدید چه پاسخی می دهید؟ مسلماً اگر اهل خرید ابزارآلات صنعتی باشید زمانی که به سایت ها برای تهیه این ابزار آلات مراجعه می کنید این کلمه را دیده اید. یا اگر به طور مستقیم به ابزار فروشی بروید ممکن است فروشنده به شما پیشنهاد خرید یک ابزار ارگونومی همانند دریل ارگونومیک را بدهد. ما می خواهیم در ادامه در رابطه با معنی ارگونومی و ویژگی های یک دریل ارگونومیک صحبت کنیم.

 

مشاهده فهرست مطالب…

Toggle

ارگونومی چیست؟

فکر می کنید تاریخچه کلمه ارگونومی برای چه کشوری است؟ این کلمه یونانی است و از دو واژه ergon  به معنی کار و nomoi  به معنای قوانین طبیعی گرفته شده است. این دو کلمه در کنار هم به معنی علم تطبیق کار و ابزار با انسان می باشد اما منظور از تطبیق چیست؟ تطبیق در اینجا به معنای ایجاد هماهنگی است.

ویژگی ابزار ارگونومیک کدامند؟

ویژگی های ابزار ارگونومیک

بسیاری از افراد فکر می کنند ارگونومیک بودن یک ابزار یعنی هنگامی که آن ابزار را دستمان می گیریم حس خوبی به ما دست بدهد و راحت باشیم اما این طرز فکر کاملاً اشتباه است.

بگذارید یک مثال ساده بزنم زمانی که می خواهید پشت میز کارتان به صورت اصولی روی یک صندلی استاندارد بشینید احساس راحتی می کنید یا هنگامی که قوز می کنید و روی یک صندلی معمولی  نشسته اید؟ خیلی از افرادی که عادت به اصولی نشستن ندارند؛ می گویند در حالت معمولی احساس راحتی بیشتری می کنند در صورتی که به کمر و گردن و… بسیار آسیب وارد می شود. این مثال برای این بود تا نتیجه بگیریم احساس راحتی داشتن بر روی یک صندلی معمولی به معنای ارگونومی بودن یک محصول نیست

ارگونومی بودن یک محصول یا ابزار یعنی علاوه بر احساس راحتی داشتن، تحت استاندارد های جهانی نیز باشد و به بدن انسان صدمه وارد نکند و یا صدمه کمتری وارد نماید. ارگونومی بودن یک محصول علاوه بر اینکه از آسیب ها جلوگیری می کند؛ فواید دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها پرداختیم.

فواید ارگونومیک بودن یک محصول

ارگونومی بودن یک محصول علاوه بر اینکه از صدمات و آسیب های جسمانی را کاهش می دهد می تواند مزیت های زیر را نیز به دنبال داشته باشد.

  • موجب افزایش بهره وری و کارایی می شود.
  • موجب کاهش هزینه ها وخسارت های جانبی می شود.
  • باعث افزایش کیفیت و ماندگاری ابزار آلات می شود.

چرا باید یک دریل ارگونومیک بخریم؟

چه برای انجام فعالیت های خانه و چه برای شغلتان دریل می خرید ارگونومی بودن یک دریل شارژی اهمیت بالایی دارد. خرید یک دریل ارگونومیک علاوه بر مزیت های گفته شده در بالا موجب افزایش کیفیت خروجی کار نیز می شود.

انواع دریل

قبل از اینکه در رابطه با ویژگی های دریل ارگونومیک صحبت کنیم بهتر است انواع دریل را بهتر بشناسید. به طور کلی دریل ها به دو دسته شارژی و برقی تقسیم می شوند و تنها تفاوت آن ها با یکدیگر در منبع تغذیه است که در یکی از شارژر و باتری و در دیگری از برق استفاده می شود. در ادامه با ویژگی دریل ارگونومیک چه شارژی باشد و چه برقی به شما اطلاعات می دهیم.

ویژگی های یک دریل ارگونومیک

ویژگی های دریل ارگونومیک

یک دریل چه برقی و چه شارژی باشد برای ارگونومیک بودن؛ استاندار های مشخصی دارد که این استاندارد ها مرتبط با وزن، ابعاد، دسته، کلیدها و قابلیت های ایمنی هستند.

ویژگی های دریل ارگونومیک از نظر وزن

وزن دریل ارگونومیک

توان دریل با توجه به حجم کارتان تعیین می شود و تاثیر مستقیم بر روی وزن دستگاه دارد. پس حتما در ابتدا حجم کارتان را مشخص کنید تا مجبور نباشید از یک دریل سنگین برای کاری های معمولی استفاده کنید.

وزن دریل باید به گونه ای باشد که به طور یکنواخت در بدنه توزیع شود تا علاوه بر اینکه موجب آسیب نشود؛ هنگام سوراخکاری کیفیت سوارخکاری بالا برود.

در صورتی که وزن دستگاه بیش از دو کیلوگرم است باید این امکان وجود داشته باشد که از هر دو دست خود استفاده کنید. دریل های زیر دو کیلوگرم را می توانید با یک دست نگه دارید.

ابعاد دریل ارگونومیک

ابعاد دریل ارگونومیک

ابعاد دستگاه باید به گونه ای باشد که بتوان هنگام کار؛ آن را توسط کیف کمری ابزار یا جلیقه کار با خود حمل کرد. هم چنین باید ارتفاع، طول و عرض متناسب با یکدیگر باشد تا توزیع وزن به درستی انجام شود.

دسته دریل ارگونومیک چگونه است؟

مهم ترین بخش دریل برای کاربر دسته است زیرا با دست گرفتن دریل می توانید شروع به کار کنید. ارگونومی بودن دسته یکی از ویژگی های دریل ارگونومیک است زیرا علاوه بر اینکه موجب می شود شما زود هنگام خسته نشوید بلکه تسلط بر کارتان را نیز افزایش می دهد.

اولین نکته ابعاد طولی و ضخامت دسته است که متناسب با دست شما باشد.

دومین نکته مرتبط با جنس دسته است که باید بافتی داشته باشد که هنگام در دست گرفتن دریل از دست کاربر لیز نخورد.

سومین نکته مرتبط با دسته جانبی دریل است. اهمیت این دسته نیز به اندازه دست اصلی می باشد و باید بافت و ابعاد نیز مطابق با دسته اصلی باشد؛ علاوه بر این مکان دسته جانبی نیز باید در جایی باشد که به راحتی بتوان از آن استفاده کرد.

چهارمین نکته مرتبط با ویژگی ضدلرزش بودن دسته است تا تسلط به هنگام کارتان بالا برود.

مکان کلیدها از نظر اروگونومی

مکان کلید ها در دریل

بگذارید اهمیت مکان کلید های دریل را به عنوان یکی از ویژگی های ارگونومیک دریل با یک مثال توضیح بدهیم. هنگامی که می خواهید صدای موبایلتان را زیاد کنید با دکمه های فشاری کنار موبایل این کار را انجام می دهید، حال  اگر این دکمه ها بالای موبایل قرار داشته باشند شما این کار را به سختی انجام می دهید به همین خاطر محل کلید ها و دکمه ها بر روی دریل بسیار اهمیت دارد. با توجه به قابلیت های دریل، کلیدها مخصوصا کلید روشن و خاموش باید نرم باشند و در مکانی از دریل قرار بگیرند که در حین کار به راحتی بتوان با آن دکمه ها و کلید ها کار کرد.

چگونه یک دریل ارگونومیک را بخریم؟

کافی است برای خرید یک دریل ارگونومیک به مکان های معتبر مراجعه کنید وتمام موارد گفته شده در بالا را قبل از خرید بررسی کنید اما یکی دیگر از مواردی که مهم است میزان راحتی شما با دستگاه می باشد.

برای مثال در طراحی دسته بعضی از دریل ها دسته دریل به صورت صاف است اما در یک سری تعدادی فرورفتگی وجود دارد که جای انگشتان است و این موضوع به خودتان بستگی دارد که با کدام مدل راحت تر کار می کنید.

دریل های ارگونومیک ارزان فروشی

اگر به ابزار فروشی مراجعه کنید و خواستار خرید یک دریل ارگونومیک باشید فروشنده به شما دریل های ارزان فروشی را به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها معرفی می کند. دریل های ارزان فروشی علاوه بر اینکه موتور پرقدرت، بدنه مستحکم، کلید های ضد گردو غبار دارند؛  از نظر تمامی ویژگی هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، ارگونومیک هستند.

کلام ارزان فروشی :

کمی بیشتر هزینه کردن و خریدن یک دریل ارگونومیک بسیار با ارزش تر است. پس حتما هنگام خرید دریل به تمام ویژگی دریل ارگونومیک از قبیل دسته، وزن و بدنه، کلیدها توجه کنید. دریلی را بخرید که علاوه بر ارگونومیک بودن قابلیت های دیگر هم چون شارژر سریع و سیستم های حفاظتی و ایمنی هم چون دریل های ارزان فروشی را داشته باشد. در نظر داشته باشید که همه این موارد و ویژگی های دریل ارگونومیک برای کاربران راست دست و چپ دست یکسان می باشد و هیچ تفاوتی بین این افراد وجود ندارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 228 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 14 فوریه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.