معرفی خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی تاثیر قیمت ارز بر قیمت ورق و نبشی - ارزان فروشی

قیمت آهن

این روزها در صنایع مختلفی از جمله راه‌‌سازی، زیر ساخت‌‌ها، ساختمان‌‌سازی و غیره می‌‌توان حضور آهن‌‌الات و مقاطع فولادی را به وفور مشاهده کرد. یکی از موضوعات مهم در خصوص انواع مقاطع فولادی، بحث قیمت آن‌‌ها است. با توجه به این که مقاطع فولادی به‌‌عنوان یک کالای جهانی مطرح می‌‌شوند، لذا پارامترهای داخلی و خارجی گوناگونی بر روی قیمت آن‌‌ها تاثیرگذار خواهد بود. تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت آهن‌‌الات و ورق را نمی‌‌توان نادیده گرفت. از آنجایی که این محصولات کاربرد زیادی در صنایع مختلف و در فضاهای متفاوت دارند، به همین سبب نیاز است تا قیمت آن‌‌ها در هنگام خرید مورد بررسی قرار گیرد. در مجموعه آهن رسان خدمات ارزنده‌‌ای از قبیل اعلام قیمت ورق در مشهد و قیمت آلومینیوم مشهد به روزرسانی کردن قیمت‌‌ها در سایت انجام می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، این مطلب نگارش شده است تا تاثیر قیمت ارز بر قیمت نبشی و ورق بررسی گردد. ما در این مقاله قصد داریم تا به این مسئله مهم بپردازیم که چگونه افزایش یا کاهش نرخ ارز، می‌‌تواند بر روی قیمت مقاطع فولادی مانند ورق یا نبشی تاثیرگذار باشد.

تاثیر دلار در اقتصاد ایران چیست؟

پیش از آن که تاثیر قیمت ارز بر قیمت ورق و نبشی را مورد بررسی قرار دهیم، بد نیست تا کمی در خصوص نقش دلار در اقتصاد ایران صحبت کنیم. همان‌‌طور که مطلع هستید، یکی از مهم‌‌ترین و اصلی‌‌ترین ارزهایی که نه تنها در اقتصاد ایران بلکه در کل دنیا تاثیر قابل توجه و چشمگیری دارد، دلار است. به‌‌طوری که این ارز تاثیر فراوانی در اقتصاد جهانی دارد و از آن به‌‌عنوان یکی از ارزهای مهم در کل دنیا یاد می‌‌شود. کشور ایران نیز جزو آن دسته از کشورهایی به‌‌شمار می‌‌رود که وابستگی زیادی به دلار دارد و به همین سبب، برخی از صنایع و کالاها به دلیل نوسان در قیمت این ارز دچار تغییر می‌‌شوند و قیمت آن‌‌ها افزایشی یا کاهشی می‌‌شود.

موضوع بسیار مهمی که در برخورد با نوسانات قیمت این ارز جهانی بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که معمولا نوسانات نرخ دلار هر چقدر بهتر و بهینه‌‌تر مدیریت شود، به طبع آن ارزش پول ملی در کشور نیز حفظ می‌‌گردد و با کاهش ارزش ریال و مشکلاتی که به‌‌همراه دارد، مواجه نخواهیم شد. نکته قابل توجهی که باید در همین جا به آن اشاره کنیم این است که معمولا زمانی که قیمت دلار افزایش می‌‌یابد، قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا می‌‌کند و کشور وارد یک رکود اقتصادی شدید می‌‌شود. این امر می‌‌تواند اتفاقات ناخوشایندی را رقم بزند.

نوسانات قیمت دلار چگونه سبب تغییر قیمت آهن آلات می گردد؟

برای تهیه و تولید انواع آهن‌‌الات در کشور، مواد اولیه مورد نیاز آن موجود است. اما متاسفانه هنگامی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌‌کند، قیمت آهن آلات و قیمت ورق نیز تحت تاثیر قرار می‌‌گیرند و دچار افزایش قیمت می‌شوند. در ادامه این بخش به بررسی مبحث اصلی می‌‌پردازیم که چگونه نوسانات ارزی سبب ایجاد نوسان و افزایش یا کاهش قیمت آهن آلات در کشور می‌‌گردد.

نوسانات ارزی و دستگاه های تولید آهن آلات و ورق

به‌‌طور معمول برای این که بتوان آهن آلات را در کشور تهیه و تولید کرد، دستگاه‌‌های پیشرفته‌‌ و مدرنی بکار گرفته می‌‌شود. با توجه به این کشور ما قادر به تولید چنین دستگاه‌‌هایی نیست، لذا نیازمند وارد کردن آن‌‌ها از دیگر کشورهای خارجی خواهیم بود. هزینه دستگاه‌‌های مورد نظر می‌‌بایست به‌‌صورت دلاری پرداخت شود و هر میزان که قیمت دستگاه تولید شده بالاتر باشد، خریدار می‌‌بایست هزینه بیشتری را برای خرید آن پرداخت نماید. البته باید بگوییم که خرید دستگاه‌‌های به‌‌روز و پیشرفته تنها شامل هزینه خرید آن‌‌ها نیست. به‌‌طوری که برخی از دستگاه‌‌ها هزینه‌‌های مختلفی از جمله هزینه سرویس، هزینه نگهداری، هزینه‌‌های تعویض قطعات و تعمیر را هم دارند و این مسئله بایستی مورد توجه قرار گیرد.

قیمت ورق نبشی

محاسبه تمامی این هزینه‌‌های نامبرده شده به صورت دلار است و هر زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا کند، قیمت تمامی این هزینه‌‌های مذکور هم افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب، قیمت آهن آلات در کشور افزایش می‌‌یابد. بنابراین، هرگونه نوسانی که در حوزه ماشین آلات رخ دهد، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی می‌‌گذارد.

نوسانات ارزی و قیمت مواد اولیه

برای تولید انواع آهن آلات، مقاطع فولادی و آلومینیوم مشهد وجود مواد اولیه لازم و ضروری خواهد بود. چنانچه تامین مواد اولیه توسط دیگر کشورها صورت گیرد، بدین ترتیب به ناچار هزینه خرید این مواد باید به‌‌صورت دلار پرداخت شود. از جمله مواد اولیه تولید آهن آلات در کشور می‌‌توان به منگنز، گرافیت کم سولفور و فروسیلیکو منگنز اشاره کرد. گفتنی است که این مواد از کشورهایی مانند ارمنستان، گرجستان، هند و چین وارد کشور می‌‌شوند و هزینه‌‌ای که بابت خرید آن‌‌ها باید پرداخت شود به‌‌صورت دلار است. اگر قیمت دلار در کشور افزایشی باشد، تولیدکنندگانی که برای تولید آهن آلات و مقاطع فولادی نیاز به خرید مواد اولیه دارند، باید هزینه بیشتری را برای خرید مواد اولیه پرداخت نمایند. بنابراین، هنگامی که قیمت دلار در کشور افزایش پیدا کند، هزینه‌‌ای که بابت خرید مواد اولیه بایستی پرداخت گردد، افزایش خواهد یافت. این عامل به تنهایی می‌‌تواند سبب افزایش قیمت آهن آلات در کشور شود.

نوسانات ارزی و تقاضای آهن آلات و مقاطع فولادی

زمانی که قیمت دلار در کشور افزایش می‌‌یابد، قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی نیز بالا می‌‌رود. به همین خاطر قدرت خرید مصرف‌‌کنندگان و افرادی که نیاز به مقاطع فولادی دارند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌‌کند. کاهش قدرت خرید آهن آلات موجب کاهش تقاضای آن می‌‌شود و شرایط برای ایجاد یک رکود اقتصادی در کشور مهیا خواهد شد. متاسفانه باید بگوییم مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که با کاهش میزان عرضه آهن آلات در کشور، قیمت آن‌‌ها افزایشی می‌‌شود که یکی از دلایل عمده آن صادرات خواهد بود.

هنگامی‌‌که یک تولیدکننده تاثیر قیمت ارز بر قیمت ورق و نبشی  را مشاهده می‌‌کند، وی می‌‌تواند با صادر کردن محصولات خود، درآمد بیشتری را بدست آورد، میل و رغبت برای عرضه آهن آلات در داخل کشور را از دست می‌‌دهد. بدین ترتیب است که تولیدکنندگان شروع به صادرات محصولات و کالاهای خود می‌‌کنند. همچنین با کاهش عرضه مقاطع فولادی در کشور، برخی از تولیدکنندگانی که برای شروع کار خود نیاز به انواع آهن آلات دارند با مشکلات عدیده‌‌ای مواجه می‌‌شوند. این امر را می‌‌توان از جمله تاثیرات منفی دانست که نوسانات ارزی در داخل کشور ایجاد می‌‌کند.

نوسانات ارزی و حمل و نقل

موضوع دیگری که آن نیز می‌تواند باعث ایجاد نوسان در قیمت آهن آلات در کشور شود حمل و نقل آهن آلات است. آهن‌آلاتی که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند، باید به دست مصرف کننده و خریدار برسند و حمل و نقل است که این وظیفه را بر عهده دارد. معمولا هزینه‌هایی که برای حمل و نقل آهن‌آلات باید پرداخت شود تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار دارد. وقتی قیمت دلار در کشور افزایش پیدا می‌کند، ارزش پول ملی کشورمان کاهش پیدا کرده و این مورد باعث افزایش تعرفه‌های حمل و نقل خواهد شد.

علاوه بر کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار باعث افزایش هزینه نگهداری و سرویس زنجیره حمل و نقل، افزایش هزینه‌های مصرفی و سایر هزینه‌هایی که در حیطه حمل و نقل وجود دارد خواهد شد. به همین دلیل است که کاهش یا افزایش نوسانات ارزی بر روی هزینه حمل و نقل تاثیر گذاشته و هر تغییری که در حوزه حمل و نقل به وجود آید، قیمت آهن‌آلات را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

نوسانات نرخ ارز و قیمت منابع انرژی

نرخ دلار در تعیین قیمت نفت و انرژی هم تاثیر قابل توجهی دارد. تاثیر نفت و حامل‌‌های انرژی یکی دیگر از مواردی است که سبب کاهش یا افزایش قیمت آهن آلات و دیگر مقاطع فولادی در کشور می‌‌گردد. اگر بخواهیم به‌‌صورت شفاف و واضح در این خصوص صحبت کنیم باید بگوییم که هر زمانی که قیمت نفت و دلار افزایش پیدا کند، قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی نیز افزایش خواهد یافت. همچنین هر زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا کند، قیمت آهن و فولاد هم کاهشی می‌‌شود.

اگر به نمودارهایی که رابطه میان نفت و فولاد را نشان می‌‌دهند نگاهی دقیق بیندازید، متوجه خواهید شد که قیمت نفت به میزان قابل توجهی می‌‌تواند بر روی قیمت فولاد تاثیرگذار باشد. از آنجایی که خرید و فروش نفت به واسطه حضور دلار صورت می‌‌گیرد، در همین راستا هرگونه تغییر و نوسانی که در قیمت دلار رخ می‌‌دهد، قیمت نفت را هم دچار نوسان می‌‌کند و از سویی دیگر، قیمت فولاد و آهن آلات نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

قیمت ورق در مشهد

عوامل اثرگذار بر قیمت مقاطع فولادی

همانطور که در بخش‌‌های قبلی مقاله اشاره کردیم، عوامل متعددی وجود دارند که بر قیمت مقاطع فولادی تأثیرگذارند. این عوامل می‌توانند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کاهش یا افزایش قیمت تأثیر بگذارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

قیمت جهانی فولاد

قیمت جهانی فولاد به تنهایی روی قیمت مقاطع فولادی تأثیرگذار نیست، اما حاصل ضرب این عامل در نرخ ارز، پارامتری مهم و تأثیرگذار بر قیمت مقاطع فولادی است.

نرخ ارز

نوسانات نرخ ارز از اولین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی خواهد بود.

قیمت سنگ آهن

افزایش و کاهش قیمت سنگ آهن از دیگر عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی است.

قیمت نفت

قیمت نفت نیز می‌تواند بر قیمت مقاطع فولادی تأثیرگذار باشد.

تقاضا و عرضه

تقاضا و عرضه محصولات فولادی هم می‌تواند به‌طور مستقیم بر قیمت مقاطع فولادی تأثیر بگذارد. در صورت افزایش تقاضا و کاهش عرضه، قیمت مقاطع فولادی افزایش یافته یا بالعکس می‌شود.

سیاست ‌های دولتی

سیاست‌های دولتی هم می‌تواند بر قیمت مقاطع فولادی تأثیر قابل توجهی داشته باشد. به‌عنوان مثال، تعرفه‌های وارداتی و صادراتی، تغییرات قوانین و مقررات صنعتی و تجاری و سایر سیاست‌های دولتی می‌توانند تأثیر چشمگیری در قیمت مقاطع فولادی داشته باشند.

تکنولوژی و نوآوری

پیشرفت‌های تکنولوژیک و نوآوری‌های جدید هم می‌توانند بر قیمت مقاطع فولادی تاثیرگذار باشند. به‌عنوان مثال، استفاده از فناوری‌های جدید در تولید مقاطع فولادی می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش قیمت مقاطع فولادی شود.

قیمت آلومینیوم مشهد

تاثیر قیمت ارز بر قیمت ورق

قیمت ارز به‌طور مستقیم بر قیمت ورق فولادی تاثیرگذار است. افزایش قیمت ارز محلی نسبت به ارز خارجی، سبب افزایش قیمت ورق آهنی، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و دیگر محصولات فولادی می‌شود. این تأثیر به دلیل وابستگی صنعت فولاد به واردات مواد اولیه و تجهیزات تولیدی است. از طرفی، کاهش نرخ ارز محلی نسبت به ارز خارجی، سبب کاهش قیمت ورق فولادی خواهد شد. شاید برایتان جالب باشد که در طی سال‌‌های اخیر، نوسانات بازار ارز به حدی بود که تاثیر عواملی همچون تغییر تقاضا یا تغییر قیمت‌‌های جهانی را کمرنگ کرد و اثر آن‌‌ها بسیار کم‌‌تر از دلار بوده‌است به جرات می‌‌توان گفت که در ماه‌‌های اخیر، نرخ دلار به‌‌عنوان عامل اصلی تغییر قیمت محصولات فولادی به‌‌شمار می‌‌رود که این امر نشان از رابطه مستقیم قیمت ارز با قیمت مقاطع فولادی دارد.

تاثیر قیمت ارز بر قیمت نبشی

رابطه قیمت ارز و مقاطع فولادی از جمله نبشی، مانند رابطه مثبت و منفی است. این مسئله را نمی‌‌توان کتمان کرد که شرکت‌‌های صنعتی مختلف هم در نهایت به دلیل این نوسانات و تغییرات قیمتی، دچار رکود شده و مشکلات زیادی برایشان به وجود خواهد آمد. از طرفی، خرید تجهیزاتی از جمله نورد، دستگاه‌ها، دیگ‌ها، کوره‌های ذوب و…، معمولا از کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، آلمان و… انجام می‌‌گیرد. بدین ترتیب، بالا رفتن واحد پول بین المللی طبیعتا روی این موضوع تاثیر قابل توجهی دارد.

علاوه بر آن، صرفا تهیه یک باره این دستگاه‌‌ها کافی نخواهد بود. چرا که در بسیاری از موارد سرویس‌‌های دوره‌‌ای، تعمیرات و همچنین بازسازی این سیستم‌‌ها هم می‌‌بایست توسط متخصصین همین مجموعه‌‌ها از سوی کشورهای خارجی و برندهای اروپایی صورت گیرد. بنابراین می‌‌توان نتیجه گرفت که تاثیر قیمت ارز بر قیمت ورق و نبشی غیرقابل انکار است و نمی‌‌توان این مسئله را به تنهایی حل کرد.

اهمیت انتخاب یک مرجع معتبر برای خرید مقاطع فولادی

با توجه به تمامی مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد، بی‌‌تردید به این موضوع واقف شده‌‌اید که امروزه هر فرد سودجو و متقلب قادر است تا از این موضوعات سواستفاده کرده و قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی را به تنهایی برای خریداران تعیین کند. برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی می‌‌توان معاملات خود را با مراجع معتبر و قابل اعتماد انجام داد. مراجع معتبری که دارای سال‌‌ها سابقه و تجربه هستند و اعتماد مردم را به خود جلب کرده‌‌اند. یکی از این مراجع معتبر در کشور، مجموعه آهن رسان است.

در مجموعه آهن رسان برای این که هر خریدار بتواند به محصول مورد نظر خود به راحتی دست پیدا کند، محصولات بر اساس برخی ویژگی‌‌ها در جدول‌‌هایی دسته‌‌بندی شده‌‌اند تا هر فردی راحت بتواند به کالای مورد نظر خود دست یابد و از قیمت آن مطلع گردد.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد تاثیر قیمت ارز بر قیمت ورق و نبشی  مطالبی را ارائه کرده و گفتیم نوسانات ارزی به علت تاثیری که بر قیمت خرید مواد اولیه، خرید دستگاه‌‌های مدرن و مجهز برای تولید آهن‌آلات و حتی هزینه‌‌های حمل و نقل دارند، می‌‌تواند سبب کاهش یا افزایش قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی در کشور گردد. کاهش عرضه با افزایش قیمت آهن‌آلات همراه است و کاهش قدرت خرید مصرف‌‌کنندگان و خریداران و بروز مشکلات متعدد برای برخی از تولیدکنندگان پایه را در پی خواهد داشت. می‌‌توان با مدیریت نوسانات ارزی، از بروز مشکلات از این دست پیشگیری به عمل آورد و کمک کرد تا بسیاری از صنایع نیازمند به مقاطع فولادی مجبور نشوند هزینه‌‌های زیادی را بابت خرید آهن‌‌ آلات بپردازند.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 233 views بار دسته بندی : خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی تاريخ : 17 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.