معرفی خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی عملکرد دستگاه کلاسیفایر در تصفیه فاضلاب - ارزان فروشی

کلاسیفایر نام دستگاهی است که از یک مخزن شیبدار و یک نوار نقاله به همراه قطعات دیگر تشکیل می‌شود که می‌تواند شن، ماسه و سنگ را به طور کامل از فاضلاب تصفیه شده جدا کند. این دستگاه‌ها می‌توانند به بهبود کیفیت محصول، افزایش توان، افزایش کارایی و… کمک کنند. علاوه بر تصفیه فاضلاب، می‌توان از این دستگاه در مشاغل گوناگون دیگر نیز استفاده کرد. اگر قصد دارید با نحوه عملکرد قطعات تشکیل دهنده و کاربردهای کلاسیفایر بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کلاسیفایر چیست؟

یکی از دستگاه‌های مهم در فرآیندهای تصفیه فاضلاب، کلاسیفایر است. این دستگاه به محافظت از سایر تجهیزات و ساختارهای عملکردی تصفیه خانه‌ها کمک می‌کند. فاضلاب تصفیه نشده حاوی انواع مواد جامد معدنی مانند ماسه، خاکستر و شن است که می‌تواند به عنوان لایه‌های شن یا توده‌های لجن شناخته شود. مقدار شن در فاضلاب بستگی به منبع آلاینده دارد و در صورت عدم برداشتن، به پمپ‌ها و مخازن آسیب می‌رساند. در تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب مدرن، کلاسیفایرها عمدتاً در مراحل اولیه فرآیند تصفیه فاضلاب استفاده می‌شوند. این دستگاه برای حذف، انتقال و آبگیری شن، در جریان‌های ۱۵ گالن تا ۹۵۰ گالن در دقیقه است و با استفاده از طراحی دقیق خود، به بهترین شکل ممکن می‌تواند سنگ ریزه‌ها را از نمونه‌های فاضلاب یا دوغاب مجزا سازد.

نحوه کارکرد کلاسیفایر

طراحی و مکانیزم کارکرد کلاسیفایر به گونه‌ای است که یک جریان آرام ایجاد می‌شود که ذرات شن را قادر می‌سازد ته نشین شوند. ابتدا جریان‌های فاضلابی یا جریانات حاوی مقادیر قابل توجه شن، از طریق دریچه‌ ورودی به این تجهیزات راه می‌یابند. همه کلاسیفایرها معمولاً دوغاب شن را از یک پمپ ایرلیفت یا یک پمپ شن دریافت می‌کنند و بعد از آرامش یافتن جریان و ساکن ماندن آن، تقریباَ تمامی دانه‌های شن، عناصر شناور، مواد جامد و… که از چگالی بالاتری برخوردار هستند، ته ‌نشین خواهند شد.

همانطور که شن ته نشین می‌شود، یک سیستم بدون محور، شن و عناصر جامد را از پایین قیف به سمت تخلیه می‌برد و باعث شستشو و آبگیری بیشتر شن و ماسه می‌شود. قیف کلاسیفایرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا اجازه دهد شن‌های سنگین‌تر برخلاف مواد آلی سبک‌تر، ته نشین شوند. مواد آلی بدون شن، از قیف می‌شوند. همانطور که شن از شیب بالا برده می‌شود و از ارتفاع خط آب عبور می‌کند، با چرخاندن یک نوار نقاله پیچی بسیار آهسته، این اجازه را می‌دهد تا آب به داخل قیف برگردد. در نهایت نوار نقاله، سنگ ریزه‌ها را به خارج و به داخل زباله دان انتقال می‌دهد. پس از آن، این سنگ ریزه‌ها به محل دفن زباله منتقل می‌شوند.

قطعات و اجزای تشکیل دهنده کلاسیفایر

کلاسی فایر از قطعات و اجزای گوناگونی تشکیل شده است. از جمله مهمترین قطعات تشکیل دهنده این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پمپ ایر لیفت: برای جمع آوری جریانات فاضلاب حاوی شن استفاده می‌شود.
  • بدنه: بدنه این دستگاه از فولاد ضد زنگ استیل ۳۰۴ یا ۳۱۶ ساخته شده است که محکم و جمع و جور بوده تا نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری داشته باشد و نصب آن نیز ساده باشد.
  • قیف دستگاه
  • نوار نقاله پیچی: نوارهای حلزونی شکلی بوده که ایجاد کننده نیروهای سانتریفیوژ هستند.
  • شفت: شفت‌ها کارکرد دورانی دارند با این حال برخی از دستگاه‌های کلاسیفایر دارای نوار نقاله، احتیاجی به شفت ندارند.
  • سرریزگاه‌ها و دریچه ورودی
  • ماردون

کلاسیفایر مارپیچی

تنوع کلاسیفایرهای مارپیچی که به عنوان نمونه‌های مکانیکی نیز شناخته می‌شوند، دارای یک مکانیزم نسبتاً ساده هستند. یک اسپیرال (دانه‌ گیر مارپیچ) در وسط مخزن کج کلاسیفایر تعبیه می‌شود. این اسپیرال به اندازه‌ کمتری از عرض مخزن طراحی می‌شود تا در حین چرخش و انجام فعالیت، به لبه‌های منبع گیر نکند. سرعت گردش مناسب این اسپیرال، باعث شده تا کلاسیفایر مکانیکی برای کارفرمایان دارای محبوبیت قابل توجهی باشد. زیرا با کاهش اغتشاش وارد شده به جریان فاضلاب، میزان شن گیری و ذره‌ گیری بیشتر می‌شود. این دستگاه‌ها دارای سر ریزگاه‌های پایینی و فوقانی برای خارج‌ کردن و جدا کردن پساب و ذرات معلق جامد است.

کاربردهای کلاسیفایر

از جمله مهمترین کاربردهای دستگاه کلاسی فایر می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • تصفیه فاضلاب شهری: کلاسیفایرها قادرند به طور تقریبی نمک‌ها را حذف کنند. اما مطمئناً دستگاه آب شیرین کن صنعتی بهترین گزینه برای نمک زدایی و شیرین کردن آب‌های آشامیدنی است.
  • صنایع کشاورزی: کاربرد دستگاه کلاسیفایر برای امور کشاورزی می‌تواند به دو صورت مختلف مشخص شود. اولین روش این است که دستگاه مستقیماً در فرآیند شن ‌گیری آب‌ها مورد استفاده قرار گیرد و یا در پروسه‌ نمک زدایی استفاده شود. روش دوم این است که در فرآیندهای تصفیه فاضلاب، بخشی از مواد آلی و عناصر دیگر توسط کلاسیفایرها جدا شده و می‌توانند در امور زراعی استفاده شوند.
  • کارخانه‌های بسته بندی مواد غذایی
  • کارخانه‌های مواد شیمیایی
  • کارخانه‌های کاغذ و خمیر کاغذ
  • صنعت معدن

سخن پایانی

در این مقاله درباره دستگاه کلاسیفایر در تصفیه فاضلاب و دستگاه کلاسیفایر مارپیچی صحبت کردیم. دستگاه کلاسی فایر نیز مانند بسیاری دیگر از دستگاه‌هایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ دارای قیمت‌های متنوعی هستند. به طوری که هر گونه تغییر فاحشی در اجزا و پارامترهای کلاسیفایر می‌تواند قیمت آن را دچار تغییر کند. علاوه بر همه این‌ها، پیش از خرید این دستگاه باید به نیاز و کاربرد خود توجه کافی داشته باشید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 26 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.